Prezentácia románu s posolstvom nutného boja

Čo keby ste sa jedného dňa zobudili a začali zisťovať, že ste ostali posledným človekom na Zemi? Posledný Adam nasadením lyrického, intelektuálneho, vôľového aj telesného potenciálu čelí zneisteniam, úskokom, zvodom, falošným argumentom toho, kto sa v snahe človeka podviesť a zlomiť nikdy nevyčerpá. V stave bdenia aj v spánku naráža na Zlo v rôznych podobách, súc vrhnutý do hraničnej situácie totálneho boja. Dokedy Adam vydrží odolávať stupňujúcim útokom? Kde sú hranice jeho možností?

Román Posledný človek (Vôľa k boju) zachytáva napätie vo štvoruholníku, ktorého strany tvoria: Boh, Satan, Zem a posledný človek; ponúka mysteriózny dobrodružný a hrdinský príbeh s prvkami a hororu. Je popretkávaný úvahovými aj filozofickými monológmi, dialógmi, náladovými opismi prírodných a ľuďmi vytvorených prostredí. Ambíciou bolo zladiť odlišné štýly písania do jednotného celku. Hodnotový rámec, ideové zdroje románu sú silne závislé od kresťanskej a starogréckej spirituality. To mi umožňuje predstaviť cez príbeh kľúčové tézy osobnej, poeticky ladenej filozofie života, vyrovnať sa cez príbeh s filozofiou života Friedricha Nietzscheho a inými mysliteľmi. To plynie aj z toho, že profesijne pochádzam z filozofického prostredia (15 rokov som pôsobil vo funkcii odborného asistenta na Katedre filozofie KU v Ružomberku, no postupne som sa vydal aj na cestu písania umeleckej prózy).                           

Dielo má ambíciu formovať osobnosť mladých ľudí, hlavne tých, ktorí v sebe cítia výrazného bojového ducha. Formácia mojím Posledným človekom bude nutne v rozpore s formáciou typicky postmoderného človeka, ako nám ho vykresľujú sociológovia Z. Bauman a G. Lipovetsky.[1] Oni len deskriptívne ukazujú to, na čo narážajú ako na prevažujúce osobnostné typy, ktoré vytvárajú postmodernú kultúru. Na nich nenachádzam takmer nič, čo by som obdivoval. Postavy ako postmoderný narcis, tulák, turista, hráč a ponevierač predstavujú osobnostné typy, ktoré sa blížia k tomu, čo Nietzsche v diele Tak hovoril Zarathustra nazýva „poslednými ľuďmi“.[2] Nietzsche by pohŕdal typicky postmodernými ľuďmi. Absentuje u nich jednotná vôľa a centrálne velenie, ak mám použiť vojenskú terminológiu. O prísnej disciplíne ducha a tela nemôže byť u nich ani reči. Ak človek nemá jasno v tom, aký popud alebo aké popudy usmerňujú jeho vnímanie, cítenie, myslenie, konanie, je na hony vzdialený od mojej idey bojovníka. Centrálnym velením nemusí byť poslušnosť Božej vôli; môže ním byť aj Nietzscheho vôľa k moci alebo niečo iné. U typicky postmoderného človeka nič také nenachádzam, keďže jeho vôľa je ľahko vykoľajiteľná, roztekaná, rozpustená; jeho prispôsobivosť požiadavkám trhu z neho robí tovar.

Koncept totálneho/celostného bojovníka nemá viesť k formácii, kedy človek bude neustále podriadený vojenskému drilu s napätými nervami, svalmi, hlavou, srdcom. Totálny bojovník sa musí vedieť uvoľniť a cítiť entuziazmus, keď ide do boja i keď bojuje. Rýdzi bojovník sa najlepšie spozná práve podľa tohto entuziazmu. To je neklamný znak! Mnohému sa potom bojovník musí naučiť, no entuziazmu boja sa naučiť nedá – je to dar! Bez neho je všetko snaženie pseudobojovníka márne. Totálny bojovník si nabíja baterky samotným bojom.

V príbehu k uvoľneniu slúži lyrika prostredia, teda lyrické opisy prírodného alebo ľuďmi vytvoreného prostredia. Tým som dal najavo, že bojovník musí uspokojiť nielen požiadavky ducha, ale aj požiadavky duše sčasti vo význame týchto slov u G. Bachelarda.[3] U mňa je to takto: duch potrebuje a prezentuje sa cez riadiaci a ovládajúci pojem, jasnú myseľ, nezlomnú vôľu, odhodlanie, vytrvalosť, disciplínu, dril, boj, tvrdosť; zatiaľ čo duša potrebuje a prezentuje sa cez lyrický obraz, poetické fenomény prostredia, uvoľnenie, snenie, imagináciu, očarenie, jednotu, mystiku, jemnosť, nežnosť. Musí však byť dosiahnutá žiaduca rovnováha (!) medzi prirodzenými tendenciami ducha a duše, inak zlyhá formovanie akejkoľvek osobnosti, nielen osobnosti totálneho bojovníka.

Žiaduca rovnováha má vždy inú podobu v závislosti od osobnostného typu a životnej situácie. Bez výrazného vplyvu ducha nie je možné dosiahnuť stupeň virtuozity ani v umení, ani vo filozofii, ani vo vede, ani v politike, ani v športe – v ničom. Bez výrazného vplyvu duše zas nie je možné dosiahnuť psychickú pohodu, zažiť čaro života, hlbší pocit života. Pri výchove človeka od detstva veľa záleží na tom, aby rodina a príslušné inštitúcie rozpoznali, ako práve u neho dosiahnuť rozumnú rovnováhu medzi práve jeho duchom a práve jeho dušou.

Netreba vidieť vo vykreslení posledného človeka novodobého bezchybného supermana. Ukázal som viaceré jeho slabosti a limity. Aj keď musí byť v niečom výnimočný, aby sa mohol popasovať s diabolským Protivníkom, neznamená to, že musí mať nejaké také schopnosti ako lietajúci Batman či Hulk, ničiaci tanky holými rukami.

Kniha má pevnú väzbu, farebné predsádky, 444 strán. Kto má záujem ma kontaktovať vo veci diela, môže tak urobiť na mojej facebookovej autorskej stránke „Matej Ferjanc“,

https://www.facebook.com/MatejFerjancOfficial
https://www.instagram.com/matej_ferjanc/


[1] Porov. BAUMAN, Z.: Úvahy o postmoderní době. Praha: Slon, 2002. LIPOVETSKY, G.: Éra prázdnoty (Úvahy o současném individualismu). Praha: Prostor, 2003. LIPOVETSKY, G.: Soumrak povinnosti. Praha: Prostor, 1999.

[2] Porov. NIETZSCHE, F.: Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995, I, „Zarathustrova předmluva“ (s. 13-15).

[3] Porov. BACHELARD, G.: Poetika prostoru. Praha: Malvern, 2009, s. 11-12. BACHELARD, G.: Poetika snění. Praha: Malvern, 2010, s. 56-92.

Čo môže (mala by) znamenať láska? K akému zdvojenému fenoménu tu prichádzame?

16.02.2025

Moje spomienky z detstva na jednu skladbu…„Otrok lásky“ od Bryana Ferryho! Ide o skladbu „Otrok lásky“ (Slave to love). Hneď poviem, že tu v žiadnom prípade nehodlám obhajovať otroctvo vo význame, ako sa mu rozumie v moderných demokraciách. Chcem len poukázať na to, že, keď sa pera chopí autor so sklonom pre lyrické texty, a takým rozhodne je Bryan [...]

Kritika a konečný účet kapitalizmu v románe „Posledný človek: vôľa k boju“

14.10.2024

O svojom románe som už písal v predošlých blogoch. Vyšiel v minulom roku, momentálne sa predáva. Okrem iného obsahuje varovanie pred ešte rapídnejším zhoršovaním životných podmienok na prežitie živočíšnych druhov vrátane ľudského, ako je tomu v súčasnosti. Nie som klimatológ, ktorý by sa tým precízne zaoberal, len beriem ako fakty to, čo tvrdia takmer všetci [...]

Ideálna ženskosť v románe Posledný človek: vôľa k boju

30.07.2024

O románe som už písal v predošlých blogoch. Medzi hlavnými témami románu figuruje ideálna ženskosť. V tomto blogu sa na ňu bližšie zameriam. Ide o jednu z hlavných postáv diela, ktorá istým spôsobom vyvažuje postavu antagonisty. Jej meno je Anima. Má jednak pozemskú prirodzenosť, skrze ktorú je Dušou Zeme. To znamená, že predstavuje pramatku, Gaiu, ktorá udržuje Zem [...]

Volodymyr Zelenskyj

Zelenskyj: Trump môže prispieť k zániku NATO. Rusko zaútočí na oslabenú alianciu, začne malými štátmi

16.02.2025 18:45

Myslíme si, že Putin povedie vojnu proti NATO, uviedol Zelenskyj.

Marco Rubio a Benjamin Netanjahu

"Otvorím brány pekla", ak sa z Gazy nevrátia všetci zajatci, vyhlásil Netanjahu

16.02.2025 16:15

Hamas musí byť zlikvidovaný a Hizballáh odzbrojený, uviedol šéf americkej diplomacie.

Zima / Mráz /

Na Orave namerali mínus 17 stupňov. Mrazy ešte zosilnejú, upozorňuje SHMÚ

16.02.2025 16:07

SHMÚ očakáva v najbližších dňoch silnejšie nočné mrazy.

Michal Šipoš

Šipoš: Vyčleňovať hnutie Slovensko z povolebnej spolupráce je nezodpovedné a detinské

16.02.2025 15:25

V tejto dobe, keď ľudia mrznú na námestiach a volajú po spájaní opozície, je nezmyselné, keď PS vyčleňuje zo spolupráce hnutie Slovensko, vyhlásil Šipoš.

Mgr. Matej Ferjanc, PhD.

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 7023x
Priemerná čítanosť článkov: 1003x

Kategórie